Preluăm: Scrisoare a primului ministru Mateusz Morawiecki către șefii de guverne și președinții Consiliului European, Comisiei Europene și Parlamentului European cu privire la relațiile dintre dreptul național și dreptul european

Un exercițiu simplu: să schimbăm cuvântul „Polonia” cu cuvântul „România”, și vom obține un text perfect valabil.

Mulțumim domnule Prim Ministru Mateusz Morawiecki! În lipsa unei reacții similare din parte ne-ministrului și ne-președintelui României, PIRAT subscrie acestei scrisori:

18.10.2021

Dragi președinți și prim-miniștri,
doamnelor și domnilor,

 

Scriu această scrisoare pentru a vă liniști și, în același timp, pentru a vă îngrijora.

Doresc să vă asigur că Polonia rămâne un membru loial al Uniunii Europene. O Uniune Europeană care este o organizație bazată pe tratate comune, înființată de toate statele membre care au încredințat o serie de competențe instituțiilor comune și care au reglementat în comun multe domenii ale vieții prin dreptul european. Polonia respectă această lege și îi recunoaște supremația asupra legilor naționale, în conformitate cu toate obligațiile noastre în temeiul Tratatului privind Uniunea Europeană.

În același timp, însă, vreau să vă expun motive de îngrijorare – și să vă atrag atenția asupra unui fenomen periculos care amenință viitorul Uniunii noastre. Ar trebui să fim îngrijorați de transformarea treptată a Uniunii într-o entitate care ar înceta să mai fie o alianță de state libere, egale și suverane și, în schimb, să devină un organism unic, administrat central, condus de instituții lipsite de controlul democratic făcut de către cetățenii țărilor europene. Dacă nu oprim acest fenomen, toți îi vom simți efectele negative. Astăzi ar putea viza doar o țară – mâine, sub alt pretext, alta.

Din acest motiv, vă rog să ascultați argumente poloneze, să vă referiți la ele și să fiți deschiși dialogului. Cred cu adevărat că împreună, în spiritul respectului și înțelegerii reciproce, fără a impune voința altora, putem găsi o soluție care să întărească Uniunea Europeană.

***

Polonia respectă pe deplin legislația europeană, precum și hotărârile Curții de Justiție, ca orice alt stat membru. Obligația fiecărui stat membru de a respecta dreptul UE derivă direct din tratate – suntem obligați să facem acest lucru în măsura cerută în tratate. Nici un cuvânt mai puțin – și nici un cuvânt în plus.

Principiul primatului dreptului UE acoperă toate actele juridice până la nivelul statutului în domeniile de competență ale Uniunii. Cu toate acestea, acest principiu nu este nelimitat. În fiecare țară, Constituția își păstrează primatul. Evaluarea locului unde se află frontiera poate fi făcută numai de instanțele de judecată – atât de Curtea de Justiție a Uniunii Europene, cât și de instanțele noastre naționale constituționale. Fiecare dintre ei este „gardianul constituției”, care decide în cele din urmă asupra legalității și validității normelor aplicate pe un anumit teritoriu. Acesta este rolul pentru care au fost numiți de către creatorii sistemului judiciar constituțional.

Tribunalul constituțional al Republicii Polonia are aceleași drepturi ca și instanțele și tribunalele din orice altă țară a UE. Aceștia pot verifica conformitatea legislației primare a UE cu propriile lor constituții și o fac în mod consecvent de mulți ani, chiar decenii. Hotărârile individuale tratează probleme mai largi sau mai restrânse, dar esența lor rămâne neschimbată – există întâietatea dreptului UE asupra dreptului național și, deși are un domeniu larg de aplicare , are limitele sale clare.

tfeAceste limite sunt determinate nu numai de natura constituțională sau statutară a normelor juridice naționale, ci și de obiectul reglementat de legislația UE. Principiul conferirii, așa cum este definit la articolele 4 și 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană, este principiul director al Uniunii. Înseamnă că competențele organismelor Uniunii Europene se extind numai la chestiuni pe care le-am încredințat lor, în cadrul tratatelor. Încercările de extindere a acestor competențe nu pot fi acceptate. Orice astfel de acțiune ar trebui considerată ultra vires și, prin natura sa, contrară principiului tratatului de stat de drept. Niciun organism al Uniunii Europene nu ar trebui să ia măsuri care nu sunt autorizate de tratate.

Această chestiune nu ridică nicio îndoială cu privire la deciziile tribunalelor și curților constituționale din statele membre ale UE. Într-adevăr, aceste instanțe au afirmat în repetate rânduri că unele acțiuni ale instituțiilor Uniunii Europene, în special cele ale Curții de Justiție a UE, depășesc competențele acordate de tratate. În consecință, instanțele naționale au decis în mod constant că hotărârile individuale ale CJUE – ca pronunțate ultra vires – nu sunt obligatorii pentru un anumit stat membru.

Curtea Constituțională a Poloniei nu face astăzi nimic din ceea ce instanțele și tribunalele din Germania, Franța, Italia, Spania, Danemarca, România, Republica Cehă sau alte țări ale UE nu au făcut în trecut. Este un drum bine călcat al jurisprudenței, care nu este în niciun caz o noutate. Niciuna dintre aceste decizii judiciare nu a condus vreun stat membru în rătăcire cu integrarea europeană. Fiecare dintre ele a fost o declarație și o confirmare a faptelor care rezultă din litera și spiritul dreptului european. Tribunalul constituțional polonez nu face astăzi nimic din ceea ce nu ar fi făcut în trecut – în 2005, 2006, 2010 sau 2011 – în altă componență a judecătorilor și ales în fiecare configurație politică de la aderarea Poloniei la UE. Curtea Constituțională a Poloniei s-a pronunțat în repetate rânduri asupra primatului Constituției poloneze asupra dreptului Uniunii Europene. Aceste hotărâri nu au fost niciodată contestate de Comisie. Acest lucru se întâmplă pur și simplu pentru că revizuirea conformității dreptului internațional cu constituția națională nu încalcă dreptul UE.

În conformitate cu articolul 4 din Constituția poloneză, autoritatea supremă din Republica Polonia aparține națiunii. O expresie a acestui principiu este, de asemenea, ierarhia surselor de drept, potrivit căreia legea de bază poloneză – adoptată de națiune ca cea mai înaltă expresie a voinței sale politice – este cea care precede alte surse de drept, cum ar fi actele sau chiar cele internaționale. acorduri ratificate de Polonia. Niciun guvern nu se poate abate de la acest principiu – deoarece aceasta ar fi o încălcare flagrantă a Constituției și ar fi incompatibil cu principiul suveranității naționale.

De asemenea, merită subliniat faptul că Tribunalul constituțional polonez nu afirmă că dispozițiile Tratatului privind Uniunea Europeană sunt în totalitate incompatibile cu Constituția poloneză. Declară doar că o interpretare foarte specifică a anumitor dispoziții din tratat (rezultatul jurisprudenței recente a Curții de Justiție) este incompatibilă cu Constituția poloneză.

Conform acestei interpretări, judecătorii instanțelor poloneze ar fi obligați să aplice principiul primatului dreptului european nu numai asupra legilor naționale de rang legal – care nu ridică nicio îndoială -, ci și să încalce propria Constituție și hotărârile proprii Tribunalul Constituțional. Mai mult, adoptarea acestei interpretări ar duce la concluzia că milioane de hotărâri emise în ultimii ani de instanțele poloneze pot fi atacate în mod arbitrar și mii de judecători demiși din funcție. Aceasta nu ar fi doar o încălcare directă a principiilor independenței, inamovibilității, precum și a stabilității și certitudinii dreptului la instanță, care decurg direct din Constituția poloneză,

Niciun stat suveran nu poate fi de acord cu o astfel de interpretare. Acceptarea acestuia s-ar traduce efectiv în faptul că Uniunea Europeană ar înceta să mai fie o uniune a țărilor libere, egale și suverane. O astfel de abordare de fapt împlinit ar transforma Uniunea Europeană într-un organism de stat administrat central, ale cărui instituții pot forța orice vor în „provinciile” sale, indiferent de orice bază legală.

Nu în acest sens am convenit în tratate. Polonia respectă pe deplin legislația UE. Ca orice alt stat membru, acest drept conferă țării noastre obligații și drepturi specifice- dintre care unul este dreptul de a cere organismelor UE să acționeze numai în chestiuni pentru care sunt încredințate și nu în cele care depășesc competențele lor.

Din păcate, astăzi avem de-a face cu un fenomen foarte periculos prin care diferite instituții ale Uniunii Europene uzurpă puteri pe care nu le dețin în temeiul tratatelor și își impun voința statelor membre per fas et nefas . Acest lucru este evident mai ales astăzi, deoarece instrumentele financiare sunt utilizate în acest scop. Fără niciun temei juridic, există o încercare de a forța statele membre să facă ceea ce instituțiile Uniunii le spun să facă – indiferent de orice temei juridic pentru a impune astfel de cereri.

O astfel de practică nu poate fi acceptată. Nu numai pentru că este ilegal, ci mai ales pentru că este periculos pentru continuarea Uniunii Europene, prin slăbirea tuturor statelor membre. Uniunea este puternică datorită puterii membrilor săi. Slăbirea lor, prin subordonarea statelor membre puterii practic nelimitate a instituțiilor gestionate central, private de control democratic, poate duce în cele din urmă la o detașare completă a mecanismelor de luare a deciziilor de voința cetățenilor, de exemplu în alegerile democratice – și la transformarea Uniunea într-o organizație care contrazice valorile noastre comune: libertate, democrație, egalitate, stat de drept, pluralism, nediscriminare, toleranță, justiție și solidaritate.

Există consecințe și trebuie să le avem în vedere. Astăzi, atenția instituțiilor UE este concentrată asupra Poloniei. Iar Polonia este hotărâtă să-și apere suveranitatea și principiul conferirii. Să ne amintim totuși că, dacă un stat poate fi forțat să acționeze astăzi cu încălcarea suveranității sale, s-ar crea un precedent. Efectele vor fi inevitabil resimțite de alte țări în viitor.

***

Europa de astăzi nu numai că își revine încet după criza pandemiei, ci se confruntă cu provocări cu o origine mult mai profundă. Aceste provocări nu au apărut ieri. Criza financiară care amenință să slăbească sau chiar să prăbușească zona euro, criza migrației, criza Brexit, criza gazului și a energiei care amenință sărăcia pentru milioane, sunt doar câteva exemple care arată că soarta Uniunii noastre din ultimii ani nu este o cronică a succesului.

Dacă vrem să evităm alte crize, trebuie să ne schimbăm căile. Succesul integrării europene se bazează pe principii comune, cum ar fi respectul reciproc și solidaritatea, urmărirea coeziunii economice și sociale, respectând în același timp diversitatea și legea – și pentru a cere de la noi înșine exact ceea ce ne-am angajat în tratate.

Trebuie să ne întoarcem la aceste surse. Uniunea Europeană nu este și nu ar trebui să fie o colecție de țări mai bune și mai rele. Nu servește și nu trebuie să urmărească interesele unor state membre în detrimentul altora; nici nu ar trebui să devină un organism administrat central fără control democratic al suveranului – cetățenii țărilor europene care își exprimă voința prin intermediul statelor membre ale UE.

Este necesar să începem din nou să lucrăm împreună în imperativul înțelegerii. Limbajul șantajului financiar, pedeapsa, „înfometarea” statelor nesubordonate, presiunile nedemocratice și centraliste nu își au locul în politica europeană. O astfel de limbă nu afectează numai statele individuale, ci întreaga Comunitate.

Polonia este pregătită pentru dialog. Așteptăm cu nerăbdare să vorbim – în spiritul respectului reciproc și al respectării suveranității noastre, fără a ne împinge să renunțăm la competențele noastre naționale. Vă pot asigura că întreprindem aceste reforme numai în interesul cetățenilor noștri care, în cele din urmă, ne vor trage la răspundere pentru toate, într-un mod transparent și democratic. Obiectivul nostru este să luăm doar măsurile care sunt bune atât pentru cetățenii noștri, cât și în conformitate cu legislația UE, în măsura în care suntem obligați de tratate. Vă cer înțelegere și reciprocitate – disponibilitate similară pentru a purta dialogul în spiritul respectului. Suntem cu toții în aceeași barcă.

Dorim să avem această discuție față în față. În această săptămână, la Strasbourg și Bruxelles, aș dori, prin urmare, să mă adresez personal dvs. și să explic în detaliu semnificația poziției Poloniei.

„ Fă-i pe bărbați să lucreze împreună; arată-le că dincolo de diferențele și limitele lor geografice, există un interes comun .” a spus Jean Monnet. Astăzi este momentul să acționăm împreună – să nu ne ridicăm unul împotriva celuilalt. Să ne amintim de lecția părinților fondatori ai Comunităților Europene: să avem curajul să înfruntăm realitatea. Astăzi avem nevoie de curaj pentru a depăși problemele reale. Cred cu tărie că toate statele membre și instituțiile Uniunii Europene vor fi suficient de curajoase și responsabile pentru a fi ghidate de acest principiu în acțiunile lor.

Cu stimă,
Mateusz Morawiecki