Pas de Deux

Un dans peste moaca  planturosului domn Schwab. Hai să vedem corect:

  • Pe de o parte avem „exercițiul militar” din Ucraina, care, dincolo de distrugerile aduse de bombardamente și pierderile de vieți omenești a adus lumii occidentale un stress economic nemaivăzut de la al doilea război mondial încoace-
  • Pe de altă parte avem „exercițiul COVID” din Shanghai, unde partidul comunist ține arestată în case întreaga populație de 26 milioane de oameni, oferind occidentului aceeași scuză penibilă folosită și de el de doi ani încoace: prevenirea contaminării cu virusul și salvarea de vieți omenești.

Despre ce face Rusia în Ucraina s-a scris deja mult și suntem edificați: o țară mare cu o populație care are nevoi puține pune pe jarul sărăciei lumea occidentală- o populație cu nevoi multiple. Uite-așa, să vedem cine e șef și cine face pe șeful!

Despre ce face China în Shanghai mai întâi ne-am mirat, apoi nu am prea înțeles, iar acum avem două articole (și un update!) destul de lămuritoare:

 Primul Articol:

 

Epidemia de COVID din Shanghai provoacă blocaje în traficul portuar și amenință noi blocaje în comerțul mondial

                                           Traficul din portul Shanghai pe 19 aprilie 2022. TRAFICUL MARITIM

Ambuteiaje și întârzieri în portul Shanghai, navele neputând încărca sau descărca. Este situația care s-a repetat în ultimele săptămâni din cauza înăspririi restricțiilor împotriva COVID în China și, în special, în acest oraș de coastă. Nu există forță de muncă pentru a goli sau umple navele, nici măcar personal pentru a duce bunurile la doc din alte locații, iar acest lucru amenință lanțul de aprovizionare din restul lumii.

Din cauza lockdown-urilor cauzate de creșterea cazurilor de COVID, terminalele portului Shanghai suferă de această aglomerație, în special asupra transportatorilor cu mărfuri periculoase sau refrigerate, potrivit Grupului Moller-Maersk, un conglomerat internațional de afaceri cu activități în mai multe domenii, în special în sectoarele transporturilor și energiei.

În plus, anumite depozite de marfă au fost închise din 28 martie, iar absența genului în port poate duce la o creștere a numărului de nave care părăsesc China fără încărcătura lor. Pentru a evita aceste probleme, navele unor companii au ales să evite Shanghai.

Această creștere a cazurilor de COVID-19 în China și aglomerația care va rezulta din porturile sale vor provoca “un efect de domino” în lanțurile de aprovizionare din întreaga lume, care va dura “șase săptămâni sau mai mult” pentru a ajunge pe piețele europene, a declarat pentru trans.info Michael Wax, directorul executiv al managerului de transport de marfă Forto. Nu este surprinzător, Shanghai este cel mai mare port din lume.

În opinia sa, problema nu se limitează la transport, ci include și lipsa producției. “Lockdown-urile înseamnă că forța de muncă nu este disponibilă pentru a conduce fabrici sau pentru a aduce bunuri în porturile chineze”, a spus el.

“Dacă această situație continuă, este posibil să începem să avem mai puțină disponibilitate a produselor în lunile următoare.”

“Mulți distribuitori sunt în prezent bine aprovizionați în Uniunea Europeană, ceea ce va amortiza efectul asupra consumatorilor pentru moment. Cu toate acestea, dacă această situație va continua, este posibil să începem să avem mai puțină disponibilitate a produselor în lunile următoare“, a adăugat el.

Angajatorii germani avertizează asupra încetinirii economice

La rândul lor, angajatorii germani au avertizat marți cu privire la impactul suplimentar asupra finanțelor țării lor și asupra întregii lumi a încetinirii creșterii economice în China, ca urmare a noilor restricții din această țară din cauza pandemiei.

Confederația Industriei Germane (BDI) a cerut guvernului de la Beijing, într-o declarație, să ia în considerare o “strategie de ieșire din politica zero COVID”, atât pentru bunăstarea populației chineze – după revoltele cetățenilor – cât și “în interesul relațiilor lor comerciale”.

“Există pericolul ca lanțurile de aprovizionare și de valoare, care au fost reconstruite cu migală după pandemie, să se descompună din nou pe termen mediu“, a declarat Wolfgang Niedermark, unul dintre șefii BDI.

“Chiar dacă aceste măsuri ajung să fie retrase și activitățile economice să se normalizeze la mijlocul anului, pare inevitabil ca creșterea să fie afectată”

În aceeași ordine de idei, Bank of America s-a pronunțat, care consideră că închiderile și restricțiile impuse în Shanghai și în orașele învecinate nu afectează doar cererea locală, ci provoacă și perturbări logistice și ale lanțului de aprovizionare în interiorul și în afara zonei.

“În opinia noastră, chiar dacă aceste măsuri de control se retrag în cele din urmă și activitățile economice se normalizează treptat până la mijlocul anului, pare inevitabil ca creșterea să fie afectată. Având în vedere că Este probabil ca China să adere la strategia “zero Covid” cel puțin până la cel de-al 20-lea Congres al Partidului Comunist (CPC) din toamnă, economia va continua probabil să suporte costuri substanțiale pe tot parcursul anului 2022.”

 

Al doilea Articol:

Motivele reale pentru Lockdownul din Shanghai

La o săptămână după ce Rusia a invadat Ucraina, șapte țări – Canada, Statele Unite, Norvegia, Islanda, Suedia, Danemarca și Finlanda – au anunțat că se retrag din Consiliul Arctic până la noi notificări. În prezent, singurul membru rămas este Rusia.

Cu țări asemenea Statelor Unite și Canadei care întorc spatele Consiliului, Partidul Comunist Chinez (PCC) a reperat o deschidere. Xi Jinping și colegii săi par a fi extrem de interesați să exploreze regiunea arctică. Întrebarea, însă, este de ce?

Am luat legătura cu Brigt Dale, directorul de cercetare al Grupului de Cercetare pentru Mediu și Societate de la Nordland Research Institute, pentru comentarii pe această temă.

De ce, am întrebat, este Beijingul atât de interesat de această regiune în mare parte neospitalieră?

În primul rând, a spus Dale, Arctica are o rezervă de resurse care sunt “gata să fie luate.” Ea “amintește de ideea colonialistă care, pentru mulți din Arctica, nu face parte din istorie, ci se manifestă în fiecare zi”.

În domeniul geopoliticii, discuțiile gravitează în mod regulat în jurul ideii de “cum se pot exploata resursele arctice în beneficiul altora din altă parte — menținând în același timp ideea că Arctica este «îngrijită»”, a spus Dale.

Cercetătorul mi-a spus că “utilizarea resurselor naturale și exporturile de bunuri a fost întotdeauna o parte de subzistență aici, după cum poate fi exemplificat prin comerțul cu blănuri, pește, și produse de la vânătoarea de mamifere marine merge înapoi de secole, poate chiar milenii.”

Astfel, extragerea “resurselor din Arctica nu este nimic nou”. Astăzi, însă, “observăm un interes crescut pentru hidrocarburi, în special, dar și pentru minerale (un interes crescut datorită nevoilor care decurg din dezvoltarea tehnologiilor ecologice) atât din partea statelor arctice, cât și din partea altor state [care] într-un fel sau altul se definesc ca fiind «interese în Arctica», un proces care înstrăinează atât cât invită comunitățile locale și populațiile arctice, ” a adăugat Dale.

1.tagreuters.com2022binary_LYNXNPEI2N12B-FILEDIMAGE
Un punct de vedere arată conductele de la o instalație de prelucrare a gazelor, operată de compania Gazprom, la câmpul de gaz Bovanenkovo din peninsula Arctică Yamal, Rusia, pe 21 mai 2019. (Maxim Shemetov/Reuters)

În Rusia, aliatul apropiat al Chinei, “accentul se pune încă pe petrol și gaze și minerale ca fundament al economiei lor, iar acestea din urmă (accesul la minerale) sunt, cred, la fel de importante pentru chinezi ca petrolul și gazele”.

În plus, potrivit lui Dale, “ruta Mării Nordice de la Marea Barents la strâmtoarea Bering este de o mare importanță pentru chinezi”, deoarece oferă acces la noi “zone de pescuit“.

Pe plan intern, stocurile de pește din China riscă să se prăbușească. Ca simbol al abundenței în cultura chineză, peștele este un ingredient cheie în multe dintre cele mai populare feluri de mâncare din țară. Regiunea arctică oferă Beijingului posibilitatea de a evita o criză centrată pe pește.

Mai mult decât atât, Dale a remarcat abundența regiunii de minerale pământuri rare. După cum a scris savantul Mark Rowe anterior, metalele pământuri rare, cum ar fi neodimul, praseodymiumul, terbiul și disprosiul “sunt esențiale pentru revoluțiile mondiale ale vehiculelor electrice și ale energiei regenerabile, care stau la baza tehnologiei bateriilor și a turbinelor eoliene, printre altele”.”

China conduce atât revoluția vehiculelor electrice, cât și a energiei regenerabile. Pentru a-și menține poziția, totuși, are nevoie de acces ușor la minerale valoroase. Arctica oferă un astfel de acces.

Care sunt implicațiile geopolitice potențiale ale ambițiilor arctice ale Chinei?

Am întrebat-o pe Indra Overland, cercetător principal la Institutul Norvegian de Afaceri Internaționale, chiar această întrebare.

“Ceea ce Rusia și-ar dori cu adevărat”, a spus el, “este dacă chinezii ar putea contribui la menținerea proiectelor sale de gaz natural lichefiat (GNL) în Peninsula Yamal”.

Potrivit Overland, o astfel de asistență “ar face Rusia mai puțin dependentă de piața europeană a gazelor naturale”. Cu toate acestea, el a adăugat, în prezent, că “chinezii nu au tehnologia necesară pentru acest lucru”.

Overland a adăugat: “Dacă rușii nu au putut să-l achiziționeze cu ușurință până acum, nu este ceva ce chinezii pot copia cu ușurință de la companiile occidentale și japoneze în grabă, fie.” Cu toate acestea, “este posibil ca chinezii și rușii să facă tot posibilul pentru a încerca să lucreze împreună în Peninsula Yamal”.

Atunci când se discută posibilitățile de cooperare rusă și chineză în regiunea arctică, atât de mult depinde de ceea ce se întâmplă în Ucraina. Overland mi-a spus că “invazia rusă a Ucrainei reprezintă atât posibile dezavantaje, cât și posibile dezavantaje pentru China”.

Posibilul dezavantaj este evident; el a continuat: “Rusia ar putea fi învinsă, iar unitatea și determinarea țărilor occidentale în apărarea democrației ar putea fi consolidate”.

Dezavantajul, pe de altă parte, “este că China ar putea obține acces puternic reduse la resursele naturale rusești, inclusiv gaze naturale, petrol, cărbune, metale, și cereale”, în timp ce “cererea occidentală pentru panouri solare chineze și alte bunuri de energie curată explodează din cauza dorinței consolidate de a reduce dependența de combustibili fosili ruși”, a spus Overland.

Dacă Rusia va fi învinsă în Ucraina, atunci ambițiile arctice ale Chinei ar putea fi amânate la nesfârșit. Cu toate acestea, dacă Rusia va ieși victorioasă, China va primi probabil cheile Arcticii, permițând contractorilor săi să pescuiască și să mineze cu impunitate.