Desființarea monopolurilor caselor de discuri

Începând cu acest post o să inaugurez o nouă secțiune ce va încerca să vă ofere câteva exemple concrete în care vechile principii ale copyrightului au fost date la o parte, rezultatele fiind maxime pentru inventator/artist și cumpărător.

Prima situație este cea a industriei muzicale, unde o serie de trupe au reușit să iasă din sfera de influența a caselor de discuri (care de multe ori încearcă să impună stilul trupelor pentru a-și maximiza câștigurile, distrugând originalitatea). Nu este vorba de underground, ci de niște nume cu greutate care, folosindu-se de sumele câștigate în trecut și susținerea fanilor au experimentat cu noi metode.  Aici apare prima problemă a sistemului: nu pare să existe un punct de plecare pentru cei „mici”.  O soluție este cea propusă de Trent Reznor, omul din spatele proiectului muzical Nine Inch Nails.(NIN)

Domnul Reznor s-a aflat Într-un lung război cu Universal Music Group, față de care a încercat mereu să dețină o oarecare autonomie încă din momentul când a cerut ca pe albumele sale să fie recunoscut brandul sau , „Nothing Records” drept casă de discuri. În cadrul unui concert în Australia s-a adresat direct publicului, îndemnndu-i ă „fure” muzica de pe net și să refuze să cumpere CD-urile din magazin. În timpul altor concerte erau oferite publicului un număr de Memory Stickuri ce conțineau piese de pe albumele ce aveau să apară la o calitate foarte ridicată și se încuraja libera circulație a acestora pe net.

În cele din urmă s-a desprins total de UMG și și-a nfiițat propria casă de discuri , the Null Corporation, cu totul neobișnuită față de ceea ce există în acest moment: prima lansare a fost a unui album cu 4 discuri:primul disc gratuit pentru download, discurile 2,3,4 disponibile la prețuri foarte mici.  Doritorii puteau comanda una din versiunile de colecție, la prețuri mai mari in funcție de conținutul auxiliar (postere,bookleturi,etc). Următorul album, The Slip, a fost lansat gratuit pentru download. Sursele pieselor, în formatul specific pentru Garage Band au fost oferite public pentru download, spre remixare.

In 2008 a produs pentru artistul Saul Williams albumul „The Inevitable Rise and Liberation of NiggyTardust!” căruia i-a făcut reclama pe siteul NIN. Exista opțiunea de a downloada gratuit albumul sau de a dona 5$ n sprijinul artistului.

Astfel, un nume greu al muzicii suține lupta împotriva monopolului caselor de discuri și promovează pe cei aflați încă la început. Un asemenea model pare greu de imaginat pentru scena muzicală autohtonă; trupele cu renume sunt conștiente însă că singurul mod de cștiga din muzica lor este prin intermediul concertelor. Cel mai bun exemplu în acest sens este trupa Luna Amară care s-a desprins de casa de discuri Rotton și a lansat independent al treilea album.